Dziennik podróży / A Travelogue

Fundacja HER Docs / HER Docs Film Festival

Film dostępny do oglądania w dniach 22-31 października 2021 podczas edycji online 2. HER Docs Film Festival.

reż. Anna Baumgart (Polska / 2020 / 10 min.)

Wideo „Dziennik podróży” jest zapisem fizycznego doświadczenia przemieszczania się kobiecego ciała i przedmiotu – aparatu fotograficznego. Jest portretem fotografki Mieczysławy Nogajewskiej, która w latach 30. XX wieku samodzielnie prowadziła słynny zakład fotograficzny „Foto-Elite” w Gdyni. Gdy wybuchła wojna Nogajewska straciła cały swój dobytek i rozpoczęła wędrówkę po Polsce wraz ze swoim jedynym aparatem fotograficznym. Aparat był jej najbliższym towarzyszem podróży; okiem skupiającym w soczewce obraz otaczającej rzeczywistości; językiem, dzięki któremu mogła opowiadać historie; pamiętnikiem.
W wideo Anny Baumgart aparat staje się równoprawnym bohaterem, który wraz z fotografką przemierza piaszczysty krajobraz. Jego ciężki korpus jest bezpośrednio sklejony z ciałem bohaterki – człowiek i przedmiot stają się właściwie jednym ciałem, które prowadzi monolog na dwa głosy. W dziwnie realistycznym świecie wideo Baumgart głos aparatu jest równie dobrze słyszalny, jak narracja kobiety. Wsłuchując się w monolog podążamy za dwudzielną bohaterką przez suchą, spieczoną słońcem przestrzeń. Nogajewska-aparat grzęzną w piasku – ich wspólna wędrówka jest mozolna, podwójny ciężar przygniata plecy fotografki i statyw aparatu do ziemi.
W swoim wideo Baumgart łączy perspektywę feministyczną z nowym materializmem, by ostatecznie skierować się w stronę ontologii zwróconej ku przedmiotom: opowieść o przemieszczającym się ciele kobiety staje się tutaj obserwacją wspólnego, splecionego losu Nogajewskiej i nie-ludzkiego przedmiotu. (Bogna Stefańska)


[English]
The film is available for viewing on October 22-31, 2021 during the online edition of the 2nd HER Docs Film Festival.

dir. Anna Baumgart (Poland / 2020 / 10’)

“A Travelogue” documents the experience of migration of the female body and an object – a photographic camera. The video is a portrait of Mieczysława Nogajewska, a photographer and owner of the famous “Foto-Elite” photographic studio in Gdynia in the 1930s. After the start of World War II, Nogajewska lost her wealth and started her travel across Poland, for which she took her only camera. The camera was her best companion; a lens that allowed her to focus on her surroundings; a language, thanks to which she was able to tell her stories; a journal. In Anna Baumgart’s video, the camera becomes an equal, a protagonist just as important as the photographer. The heavy body of the camera is directly attached to the photographer’s physique, becoming virtually a single body, joined together in dialogue. In the strangely realistic world of the video, the camera’s voice is heard as distinctly as the women’s narrative. Listening to the monologue/dialogue, we are guided by the protagonist(s) journey through a dry and deserted landscape. Nogajewska-camera are stalled in the sand – their journey is strenuous, there’s a double weight that weighs on the photographer’s back and the camera’s tripod. In her video, Baumgart merges a new materialist approach with a feminist perspective, to later on move into object-oriented ontology: the story of a migrating female body is a thorough observation of an entangled existence of Nogajewska and the non-human object.

Na czym to polega?

 

Zaloguj się na www.onestage.pl.

Kup bilet na wydarzenie online poprzez zintegrowany z platformą system płatności.

Po zalogowaniu i opłaceniu, dostaniesz dostęp do transmisji.

Udostępnij wydarzenie swoim znajomym!

Bezpieczne płatności z technologią AutoPay
Spinner
Ładowanie...

Dbamy o twoją prywatność!

Korzystanie z plików cookie pozwala nam zapewnić ci większa wygodę w korzystaniu z serwisu, a nam pomoże się rozwijać