Stan Uttar Pradesh na północy Indii. Bohaterkami filmu są dziennikarki „Khabar Lahariya”, założonej w 2002 roku, pierwszej i jedynej indyjskiej gazety redagowanej przez zespół złożony wyłącznie z kobiet, co więcej – kobiet z prowincji, wiejskiego pochodzenia, należących do najniższej, najbardziej wykluczonej kasty Dalitów, jak również muzułmanek. Film towarzyszy im w pracy i w domu, w podróżach i na szkoleniach, podczas tworzenia nowego kanału na YouTubie, medialnych przemian i zyskiwania coraz szerszych zasięgów. Podąża tropem bieżących relacji i dziennikarskich dochodzeń: przeciwko propagandzie rządowej i policyjnej, w sprawie braku opieki medycznej, przemocy wobec kobiet, powiązań między politykami, służbami porządkowymi i krwawym biznesem, skandalu nielegalnych kopalni. Od wiadomości lokalnych przez wybory stanowe po wybory krajowe, pokazuje rosnący w siłę hinduski nacjonalizm, świętujące religijne bojówki, zabójstwa dziennikarzy z powodów politycznych. I na tym tle – praktykę zaangażowanego dziennikarstwa i wiarę w jego sprawczość. (Klara Cykorz)
[English]
The film is available for viewing on October 22-31, 2021 during the online edition of the 2nd HER Docs Film Festival.
dir. Rintu Thomas, Sushmit Ghosh (India / 2021 / 93')
In a cluttered news landscape dominated by men, emerges India's only newspaper run by Dalit (‘low caste’) women. Armed with smartphones, Chief Reporter Meera and her journalists break traditions, be it on the frontlines of India's biggest issues or within the confines of their homes, redefining what it means to be powerful.